REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZARZĄDU DRÓG, INWESTYCJI I REMONTÓW POWIATU RYBNICKIEGO
Postanowienia ogólne
§ 1
- Zarząd Dróg, Inwestycji i Remontów Powiatu Rybnickiego (zwany dalej „Zarządem”) jest jednostką organizacyjną Powiatu Rybnickiego i stosuje zasady gospodarki finansowej określone przepisami dla samorządowych jednostek budżetowych.
- Zarząd obejmuje swym zakresem działania:
- drogi powiatu rybnickiego na terenie gmin: Czerwionka – Leszczyny, Gaszowice, Jejkowice, Lyski i Świerklany;
- budynki, obiekty i infrastrukturę techniczną stanowiącą własność Powiatu Rybnickiego.
- Na podstawie porozumień komunalnych Zarząd może wykonywać swoje zadania również w odniesieniu do dróg innych niż powiatowe lub dróg położonych na obszarze innych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zarząd pełni funkcję zarządu drogi w rozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych.
§ 2
- Zarząd realizuje powierzone mu zadania korzystając z nieruchomości stanowiącej siedzibę Zarząd, usytuowanej w Rybniku, przy ul. Jankowickiej 49 oraz Obwodu Drogowego, usytuowanego w Bełku przy ul. Głównej
- Przy oznakowaniu korespondencji Zarząd posługuje się symbolem ZDiR/inicjały pracownika.
§ 3
- Gospodarkę finansową Zarządu regulują odpowiednie przepisy o finansach publicznych i rachunkowości.
- Zarząd działa w oparciu o zatwierdzony przez Zarząd Powiatu plan finansowy.
- Źródłem finansowania wydatków Zarządu jest budżet powiatu.
Zadania Zarządu Dróg Powiatowych
§ 4
Przedmiotem działania Zarządu jest:
- zarządzanie, budowa, przebudowa, remonty, utrzymanie i ochrona w imieniu powiatu dróg powiatowych lub innych dróg publicznych, parkingów, placów, obiektów inżynieryjnych, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, kanałów technologicznych oraz innych obiektów i urządzeń infrastruktury drogowej;
- budowa, przebudowa lub remont budynków, obiektów i infrastruktury technicznej, nie będącej częścią pasa drogowego dróg publicznych, stanowiących własność powiatu
- realizacja zadań z zakresu inżynierii ruchu;
- przeprowadzanie okresowych kontroli i przeglądów stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- dokonywanie okresowych pomiarów natężenia ruchu drogowego.
- ochrona dróg i obiektów mostowych
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego
- kierowanie zimowym utrzymaniem dróg
- zarządzanie mieniem Powiatu Rybnickiego takim jak nieruchomości, grunty, budowle oraz mieniem ruchomym w postaci pojazdów samochodowych , maszyn i urządzeń,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych
Struktura organizacyjna Zarządu
§ 5
W skład Zarządu wchodzą:
- Dyrektor;
- Zastępca Dyrektora;
- Sekcja Dróg, Mostów i Budynków;
- Sekcja Księgowo – Organizacyjna;
- Sekcja Wykonawstwa.
Organizacja Zarządu Dróg Powiatowych
§ 6
- Zarządem kieruje Dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu.
- Dyrektor odpowiada jednoosobowo przed Zarządem Powiatu za prawidłowe funkcjonowanie Zarządu.
- W celu zarządzania organizacją Zarządu Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne.
- Dyrektor wydaje decyzje w sprawach wynikających z funkcji zarządzania drogami oraz w zakresie udzielonego przez Zarząd Powiatu upoważnienia.
- Dyrektor reprezentuje Zarząd na zewnątrz w zakresie udzielonego przez Zarząd Powiatu upoważnienia lub w zakresie wyznaczonym przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
- Dyrektora może zastępować w czasie jego nieobecności ( np. urlop, zwolnienie lekarskie, delegacja) wyznaczona przez niego osoba na podstawie udzielonego upoważnienia.
- Pracownicy ponoszą odpowiedzialność wobec Dyrektora za właściwą i terminową realizację powierzonych zadań określonych w zakresie obowiązków.
§ 7
- Dyrektor kieruje całokształtem działalności Zarządu przy pomocy podległego mu Zastępcy Dyrektora. Z zastrzeżeniem poniższych postanowień Zastępca Dyrektora wykonuje kompetencje dyrektora w czasie nieobecności dyrektora.
- Zastępca dyrektora wydaje decyzje w sprawach wynikających z funkcji zarządzania drogami oraz w zakresie udzielonego przez Zarząd Powiatu upoważnienia.
- Zastępca Dyrektora reprezentuje Zarząd na zewnątrz w zakresie udzielonego przez Zarząd Powiatu upoważnienia lub w zakresie wyznaczonym przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
- Zastępca Dyrektora wykonuje kompetencje Dyrektora w zakresie wskazanym w pełnomocnictwach.
§ 8
Do zadań Sekcji Dróg Mostów i Budynków należy:
- prowadzenie i nadzorowanie procesów inwestycyjnych;
- koordynacja robót w pasie drogowym;
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i mostów;
- przygotowanie informacji o stanie nawierzchni dróg;
- opracowanie projektów planów budowy i utrzymania oraz planów finansowania w zakresie dróg, mostów, przepustów drogowych, odwodnienia pasa drogowego, oraz budynków, obiektów i infrastruktury technicznej, nie będącej częścią pasa drogowego dróg publicznych;
- nadzór nad robotami związanymi z budową, przebudową, remontem i utrzymaniem dróg i mostów;
- nadzór nad budową, przebudową lub remontem budynków, obiektów i infrastruktury technicznej, nie będącej częścią pasa drogowego dróg publicznych;
- współpraca z górnictwem w zakresie profilaktyki i usuwania szkód górniczych;
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
- sporządzanie szczegółowych przedmiarów, kosztorysów inwestorskich i szacunków dotyczących robót budowlanych, usług i dostaw stanowiących przedmiot działalności Zarządu;
- opracowanie opisu przedmiotu zamówienia dotyczących robót budowlanych, usług i dostaw stanowiących przedmiot działalności Zarządu, w ramach procedur przewidzianych ustawą Prawo zamówień publicznych oraz zarządzeniami wewnętrznymi;
- uczestniczenie w pracach komisji przetargowej;
- prowadzenie korespondencji związanej z w/w zakresami;
- udział w wizjach w terenie w wyniku zgłaszanych interwencji;
- sporządzanie okresowych analiz, sprawozdań, informacji wynikających z wykonywanych zadań, w tym opracowanie sprawozdań statystycznych i opisowych;
- rozliczanie finansowe robót związanych z w/w zakresami, w tym rozliczanie i potwierdzanie rachunków i faktur dotyczących umów
- współudział w przygotowywaniu projektów wniosku na pozyskanie środków finansowych;
- przygotowanie operatów akcji zimowej, kontrolowanie i rozliczanie zimowego utrzymania dróg;
- zarządzanie ruchem drogowym na drogach powiatowych i gminnych w zakresie oznakowania poziomego
- prowadzenie ewidencji dróg;
- wydawanie decyzji lub przygotowanie innych rozstrzygnięć dotyczących wykorzystania dróg w sposób szczególny;
- wydawanie decyzji lub przygotowanie innych rozstrzygnięć na przejazdy pojazdów nienormatywnych;
- wydawanie decyzji lub przygotowanie innych rozstrzygnięć w zakresie zajęcia pasa drogowego obejmujących:
- reklamy przy drogach powiatowych,
- prowadzenie robót w pasie drogowym,
- umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej, obiektów budowlanych i urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
- uzgodnienie lokalizacji w pasie drogowym infrastruktury technicznej związanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
- naliczanie opłat związanych z wydawanymi zezwoleniami lub innymi decyzjami;
- wydawanie decyzji lub przygotowanie innych rozstrzygnięć dotyczących lokalizacji zjazdów;
- przygotowywanie projektów umów dotyczących udostępniania nieruchomości zlokalizowanych w pasie drogowym;
- przeprowadzanie okresowych przeglądów stanu zadrzewienia w pasie drogowym oraz inwentaryzacji zadrzewienia w celu uzyskania zezwoleń na usunięcie drzew;
- kontrola prac związanych z utrzymaniem dróg w zakresie zieleni;
- przygotowywanie planów sadzenia, utrzymania oraz usuwania drzew i krzewów oraz pielęgnacji zieleni;
- uzupełnianie i aktualizowanie danych i pozwoleń związanych z systemem drogowych kanalizacji deszczowych w zakresie wykazu długości odcinków istniejących kanalizacji deszczowych, lokalizacji wylotów tych kanalizacji, oraz decyzji wodnoprawnych dotyczących odprowadzenia wód deszczowych i roztopowych;
- prowadzenie czynności w ramach postępowań dotyczących decyzji wodno prawnych i decyzji legalizacyjnych;
- pozyskiwanie i przygotowywanie danych i sporządzanie oświadczeń kwartalnych dotyczących zakresu korzystania z usług wodnych;
- weryfikowanie informacji w zakresie wysokości nałożonych opłat wynikających z ustawy Prawo wodne.
- wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa dla osób i mienia;
- uzgadnianie planowanych działań z konserwatorem zabytków w zakresie wymaganym przez obowiązujące przepisy;
- wykonywanie obowiązków zamawiającego określonych ustawą Prawo zamówień publicznych w zakresie:
- sporządzanie dokumentacji, w tym specyfikacji istotnych warunków zamówienia, protokołów zamówień, umów;
- publikacji ogłoszeń z zakresu zamówień publicznych.
§ 9
Do zadań Sekcji Księgowo – Organizacyjnej należy:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych, finansowych i statystycznych;
- opracowywanie projektów planów finansowych jednostki;
- prowadzenie dokumentacji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej, w tym akt osobowych pracowników, przygotowywanie projektów umów o pracę, sporządzanie świadectw pracy, zaświadczeń i innych dokumentów dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia, prowadzenie ewidencji urlopów, prowadzenie ewidencji czasu pracy, sporządzanie list płac, naliczanie wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców;
- prowadzenie dokumentacji związanej z obsługą ZUS, GUS, US;
- prowadzenie ewidencji obowiązkowych badań lekarskich pracowników i kontrola ich aktualności;
- prowadzenie ewidencji obowiązkowych szkoleń BHP i PPOŻ pracowników i kontrola ich aktualności,
- prowadzenie ewidencji kart wyposażenia w odzież i obuwie robocze;
- prowadzenie kasy;
- prowadzenie sekretariatu, w tym przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, rejestrowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej w systemie SEOD, obsługa elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, obsługa centrali telefonicznej;
- prowadzenie ewidencji zawartych umów i porozumień,
- prowadzenie ewidencji zarządzeń Dyrektora,
- prowadzenie ewidencji skarg i wniosków,
- prowadzenie ewidencji kontroli prowadzonych porze organy zewnętrzne,
- prowadzenie dokumentacji związanej z użytkowaniem samochodów służbowych;
- prowadzenie archiwum zakładowego;
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem inwestycji ukończonych do eksploatacji i zarządzania właściwym jednostkom organizacyjnym;
- przetwarzanie danych osobowych pracowników,
- monitorowanie przestrzegania prawa krajowego i regulacji Unii Europejskiej dotyczących danych osobowych,
- udzielanie zaleceń administratorowi w przedmiocie wdrożenia odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych mających zabezpieczyć dane osobowe,
- prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych,
- ocena skutków planowanych operacji przetwarzania danych;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego z Prezesem Urzędu Ochrony Danych
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku podejrzenia naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych.
§ 10
Do zadań Sekcji Wykonawstwa należy:
- przeprowadzanie objazdów dróg w celu kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;
- wykonywanie działań interwencyjnych na drogach i obiektach mostowych
- wykonywanie robót utrzymaniowych.
- działanie na rzecz bezpieczeństwa drogowego,
- nadzór przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach,
- kontrolowanie wykonawstwa obcych robót prowadzonych w pasie drogowym i ich zgodności z wydanymi decyzjami;
- ochrona dróg;
- koordynacja zimowego utrzymania dróg;
- utrzymywanie przejezdności dróg;
- nadzór nad wykonywaniem robót zabezpieczających podczas awarii dróg i obiektów mostowych;
- przekazywanie do Sekcji Dróg, Mostów i Budynków zmian w ewidencji dróg;
- współpraca z policją;
- sporządzanie harmonogramów czasu pracy podczas trwania Akcji Zima;
- wykonywanie prac remontowo-budowlanych budynków, obiektów i infrastruktury technicznej, nie będącej częścią pasa drogowego dróg publicznych – będących własnością Powiatu Rybnickiego, w tym również oddanych w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu
- wstępny opis merytoryczny rachunków i faktur.
- wykonywanie obowiązków związanych z zaopatrzeniem materiałowo – technicznym dla realizowanych prac;
- przeprowadzanie przeglądów obiektów i budynków, nie oddanych w trwały zarząd innym jednostkom organizacyjnym powiatu
Postanowienia końcowe
§ 11
- W każdym przypadku zmiany personalnej lub zmiany osoby prowadzącej dane zagadnienia winien być sporządzony protokół zdawczo-odbiorczy przez pracownika zdającego i przyjmującego lub zwierzchnika służbowego danego stanowiska.
- W sytuacjach koniecznych każdej komórce organizacyjnej mogą być zlecane inne czynności związane z zakresem działania Zarządu.
§ 12
Zmiana regulaminu następuje w trybie przyjętym do uchwalenia.